Auto moto
now browsing by category
Toužím po autě
![](https://www.anapet.cz/wp-content/uploads/mercedes-benz-1036354_1280_1.jpg)
V dneÅ¡nà dobÄ› automobil má téměř každý druhý ÄlovÄ›k. Tedy vlastnÄ› alespoň spÃÅ¡e tak devÄ›t z deseti, to každý druhý ÄlovÄ›k jsem se spletla, protože dneska už majà tÅ™eba i vÃce aut v jedné rodinÄ›. NapÅ™Ãklad můj bratr má tÅ™i automobily, zatÃmco já mám nula automobilů, nemám vůbec nic. Ani nevÃte, jak moc mÄ› to Å¡tve. Vždycky jsem chtÄ›la také rozvážet pizzu a nebo cokoliv. TÅ™eba rozvážet i obÄ›dy, protože vždycky mÄ› bavilo Å™Ãdit automobil, jenomže bohužel asi neumÃm Å™Ãdit. ŘidiÄské oprávnÄ›nà jsem neudÄ›lala ani na popáté, tak jsem si Å™ekla, že s tÃm skonÄÃm a že tÅ™eba zkusÃm za rok nebo za dva roky znovu dÄ›lat Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. AbsolutnÄ› na to nemám náladu a nervy. To bych takhle dlouho Äekala, jestli se mi podařà udÄ›lat Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. Naproti tomu moje sestra, tak ta udÄ›lala Å™idiÄské oprávnÄ›nà úplnÄ› napoprvé. Ani nevÃte, jak moc jsem jà závidÄ›la.
ZávidÄ›la jsem jÃ, že ona může už ihned od osmnáctého roku života Å™Ãdit automobil. MÄ› v té dobÄ› už bylo dvacet dva let a nemÄ›la jsem vůbec nic. PÅ™iznám se, že jsem se pÅ™ed svými přáteli docela stydÄ›la, protože stále jsem jim opakovala, že jsem chytrá a že tohle zvládnu a že se ani nemusÃm uÄit na žádné autoÅ¡kole na žádné zkouÅ¡ky. Nakonec to dopadlo tak, že jsem to vůbec neudÄ›lala. NeudÄ›lala jsem ani jÃzdy, ani techniku a ani testy.
Bylo mi opravdu trapnÄ›, ale co jsem mÄ›la dÄ›lat? Mohla jsem si za to také ÄásteÄnÄ› sama, že jsem asi machrovala, že tohle vÅ¡echno zvládnu, že jsem chytrá a že autoÅ¡kolu zvládnu. A že nic tam dÄ›lat nepotÅ™ebuji, že si nepotÅ™ebuji ani kupovat knihu autoÅ¡koly. Tohle byla opravdu veliká chyba, takže jsem si Å™ekla, že si poÅ™ÃdÃm tu nejnovÄ›jÅ¡Ã knihu autoÅ¡koly a radÄ›ji se budu uÄit dÅ™Ãve, protože za rok nebo maximálnÄ› za dva roky se chci znovu pustit do toho, jestli bych zvládla Å™idiÄské oprávnÄ›nÃ. Já Å™Ãdit docela umÃm, ale vždycky mi to vÄ›tÅ¡inou nÄ›kde chcÃpne, a to vÄ›tÅ¡inou když jedu do kopce.Â
Jsou sportovní auta vhodná do běžného provozu?
![](https://www.anapet.cz/wp-content/uploads/auto9_10_6.jpg)
Je mnoho lidÃ, kterým se lÃbà ladné, Å¡tÃhlé linie sportovnÃch aut, o jejich sÃle a maximálnà rychlosti, které mohou dosáhnout, nemluvÄ›. A s jejich průmyslovou sériovou výrobou se také o nÄ›co snÞila jejich cena. SamozÅ™ejmÄ›, stále se jedná o drahá vozidla, avÅ¡ak cena se již snÞila natolik, že si je mohou dovolit i bohatÅ¡Ã běžnà lidé. A ti si Äasto tuto pÅ™Ãležitost nenechali ujÃt.
Â
Problém je v tom, že si Äasto pÅ™edstavujÃ, že s tÃmto autem budou jezdit po běžných ulicÃch, napÅ™Ãklad na nákupy Äi výlety. A ano, pÅ™edstava je to jistÄ› lákavá. AvÅ¡ak netrvá dlouho a ukáže se, že skuteÄnost až tak idylická nenÃ.
Â
Â
V prvnà řadÄ› je tu problém nÃzkého podvozku, který sportovnà auta majÃ. Z hlediska aerodynamiky a dosaženà nejvyÅ¡Å¡Ãho možné ho výkonu je to samozÅ™ejmÄ› ideálnà konstrukÄnà řeÅ¡enÃ. A pÅ™i jÃzdÄ› na okruhu nepÅ™edstavuje žádný problém. Běžné silnice vÅ¡ak nejsou ani zdaleka tak rovné a upravené, jako závodnà dráha.
Â
PotÞe nastávajà už jen se zpomalovacÃmi prahy, pÅ™es které majà tyto vozidla problém pÅ™ejet. A aÄkoliv jich ubylo, stále jich v nÄ›kterých mÄ›stech najdeme dost a dost. To znamená, že je nutné plánovat trasu tak, abychom se jim pokud možno vyhnuli, neboÅ¥ by se tak mohl velmi snadno odÅ™Ãt podvozek – a to je dost závažné poÅ¡kozenÃ.
Â
Â
Dále jsou tu také takzvané koÄiÄà hlavy, které najdeme pÅ™edevÅ¡Ãm v historických centrech mÄ›st. Ani ty nejsou pro běžný sportovnà vůz ideálnÃ, stejnÄ› jako napÅ™Ãklad dÃry na silnicÃch, se kterými se Äasto setkáváme. VÅ¡e dohromady znamená, že životnost naÅ¡eho auta bude mnohem nižšÃ.
Â
Také nesmÃme opominout, že na rozdÃl od závodnà dráhy se na běžných silnicÃch nemůžeme naplno rozjet. DÃky tomu budeme v podstatÄ› neustále „škrtit“ motor, což tento rozhodnÄ› neocenÃ, neboÅ¥ je projektován pro rychlou jÃzdu maximálnà možnou rychlostÃ.
Â
Ukazuje se tedy, že tento typ vozidel rozhodnÄ› nenà ideálnà pro běžného ÄlovÄ›ka, který s nim chce pouze klasicky jezdit. Bohužel, mnoho lidà si to neuvÄ›domuje.
Jsou dnes řidiči skutečně bezohlednější?
![](https://www.anapet.cz/wp-content/uploads/auto19_7.png)
Pokud Äasto jezdÃte autem, jistÄ› i vy jste si již minimálnÄ› jednou Å™ekli, že ostatnà řidiÄi jsou ÄÃm dál horÅ¡Ã. PÅ™edevÅ¡Ãm je zde zvýšená agresivita pÅ™i jÃzdÄ› a mnohem menÅ¡Ã dodržovánà dopravnÃch pÅ™edpisů. A je pravdou, že v poslednÃch letech skuteÄnÄ› docházà k nárůstu agresivity mezi Å™idiÄi. Ta má vÅ¡ak hned nÄ›kolik pÅ™ÃÄin.
Â
Â
Jednou z nich je to, že dnes je jÃzda mnohem komplikovanÄ›jÅ¡Ã. Nejenže se stavà stále problematiÄtÄ›jÅ¡Ã a složitÄ›jÅ¡Ã kÅ™ižovatky, ale také je na silnicÃch stále vÃce aut, což znamená hustÅ¡Ã provoz. To vÅ¡e samozÅ™ejmÄ› pÅ™ispÃvá ke stresu Å™idiÄe. Nelze se tedy divit, že Äas od Äasu vybuchne a projevà se bezohlednou jÃzdou.
Â
Mezi nejÄastÄ›jÅ¡Ã prohÅ™eÅ¡ky vÅ¡ak patřà nejen bezhlavé pÅ™edjÞdÄ›nà i na mÃstech, kde je to zakázáno, ignorovánà pÅ™ednosti v jÃzdÄ›, ale také nepoužÃvánà blinkrů. PÅ™itom právÄ› ty jsou důležité, neboÅ¥ dávajà ostatnÃm, Å™idiÄům i chodcům, na vÄ›domÃ, zda budeme odboÄovat Äi nikoliv. To vÅ¡e pak působà dalÅ¡Ã zmatek, který k celkovému stresu jeÅ¡tÄ› pÅ™idává.
Â
Â
Je tedy jasné, že jet dnes autem, zvláštÄ› na delÅ¡Ã vzdálenost, rozhodnÄ› nenà nic snadného. Nelze poÄÃtat s poklidnou jÃzdou, bÄ›hem které se můžeme kochat krajinou. NamÃsto toho musÃme být neustále ve stÅ™ehu a snažit se v podstatÄ› vytuÅ¡it, co budou ostatnà řidiÄi dÄ›lat. To ovÅ¡em nenà nic pÅ™Ãjemného. KoneÄným výsledkem toho vÅ¡eho je stále stoupajÃcà poÄet dopravnÃch nehod.
Â
Co s tÃm můžeme udÄ›lat? My jako běžnà lidé toho moc nezmůžeme. Jediné, co je v naÅ¡ich silách, je dodržovánà dopravnÃch pÅ™edpisů, abychom Å¡li ostatnÃm Å™idiÄům pÅ™Ãkladem. Je vÅ¡ak jasné, že za souÄasné situace to pÅ™ÃliÅ¡ nezabere. Je tedy nutné, aby zakroÄily pÅ™ÃsluÅ¡né státnà orgány.
Â
A ty to skuteÄnÄ› udÄ›laly. Asi každý vÃ, že od zaÄátku letoÅ¡nÃho roku byla znaÄnÄ› zpÅ™ÃsnÄ›na pravidla silniÄnÃho provozu, Äi spÃÅ¡e postihy, které za jejich poruÅ¡enà hrozÃ. Spolu s tÃm byla posÃlena i hlÃdková Äinnost, která má nad jejich dodržovánÃm bdÃt. ProzatÃm byla vybrána na pokutách rekordnà Äástka a zabaven sluÅ¡ný poÄet Å™idiÄských průkazů. UvidÃme, zda se ostatnà pouÄÃ.